De topmannen van TMG hebben het afgelopen jaar een flinke extra bonus van rond de anderhalve ton gekregen, terwijl het concern flink verlies leed. Extra pijnlijk is dat TMG bezig is met een reorganisatie waarbij 450 arbeidsplaatsen verloren gaan.

Desondanks kreeg CEO Geert-Jan van der Snoek een bonus van 202.500 euro. Fors meer dan in 2014, toen Van der Snoek een extraatje van 60.000 euro op zijn rekening gestort kreeg. Dat meldt RTL Nieuws op basis van het jaarverslag van TMG.

Ook de financieel directeur Leo Epskamp kreeg een fors hogere bonus: 168.750 euro tegenover 35.000 euro in 2014. Dat bedrag komt bovenop het vaste salaris van 3,8 ton. CEO Van der Snoek heeft een vast salaris van 4,5 ton.

’90 procent van doelstellingen gehaald’

Volgens TMG hebben de mannen de beloning verdiend omdat ze hun doelstellingen grotendeels hebben behaald. Het gaat onder meer om “strategische, financiële, HR, communicatiegerelateerde en operationele doelstellingen”. “De voor 2015 gestelde doelstellingen zijn door beide leden van de Raad van Bestuur voor 90% behaald”, zo staat in het jaarverslag te lezen.

TMG maakte woensdagochtend opnieuw een daling van de omzet en de winst bekend. De effecten van bezuinigingen wogen niet op tegen de verder afgenomen advertentieopbrengsten. De omzet zakte met 7 procent naar 482 miljoen euro. Onder de streep bleef een nettoverlies van 23,7 miljoen euro over, na een verlies van 38 miljoen euro een jaar eerder.

'2015 was overgangsjaar'

Of dit jaar de ommekeer komt voor Telegraaf Media Groep (TMG) blijft de vraag. Bestuursvoorzitter Geert-Jan van der Snoek wilde woensdag in een toelichting op de jaarcijfers niets kwijt over de verwachte effecten van de vorig jaar ingezette strategiewijzigingen.

De reorganisatie van TMG loopt nog tot in de eerste helft van dit jaar door. In totaal vervallen daarmee 450 arbeidsplaatsen. Wanneer de nieuwe strategie tot zwarte cijfers moet leiden wilde ook financieel topman Leo Epskamp niet zeggen. ,,Het jaar 2015 was een overgangsjaar. Welk woord we voor 2016 gebruiken kan ik niet zeggen."

Samenwerking met Talpa

Het moederbedrijf van onder meer De Telegraaf wil zich dit jaar naast de kernactiviteiten meer toeleggen op online video, muziek en livediensten rondom evenementen. De drukkerijen worden niet meer gezien als kernactiviteit. Eerder al werd een samenwerking met mediabedrijf Talpa aangekondigd, waarbij radiostations door TMG op afstand worden gezet in ruil voor een een klein belang in de tv-zenders van SBS.

Epskamp gaf wel aan dat de advertentie-inkomsten bij kranten en tijdschriften dit jaar naar verwachting verder afnemen, terwijl reclame op internet meer zal opleveren. De totale omzet bij 'print' is echter aanzienlijk groter, waardoor het de vraag is of de groei online genoeg is om de neergang bij de traditionele producten te compenseren.

Bron: Z24/ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl